Ryhmäpuhe Järvenpään HSL-selvityksestä

Pitämäni sosialidemokraattisen valtuustoryhmän ryhmäpuheenvuoro Järvenpään kaupunginvaltuuston kokouksessa  9.12.2024

Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut

Järvenpään mahdollisen HSL-liittymisen tausta on ollut monivaiheinen. Valtuusto päätti jo viisi vuotta sitten ehdollisesti liittyä HSL:een vuoden 2022 alusta alkaen, mutta sen jälkeen väliin tullut korona vaikutti niin ihmisten liikkumistottumuksiin kuin HSL:n kuntaosuuslaskelmiinkin ja asiassa otettiin aikalisä. Tämän jälkeen kaupunginhallitus on todennut aiemman periaatepäätöksen liittymisestä rauenneeksi, koska liittymisen ehdot eivät muuttuneessa tilanteessa enää täyttyneet. Nyt asiasta on tehty uusi selvitys ja valtuusto pääsee linjaamaan jatkosta.

Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä näkee Järvenpään HSL:een kuulumisen mahdollisena pidemmällä aikavälillä, vaikka emme kannata liittymisen edistämistä tällä hetkellä. Kuuluminen muun Helsingin seudun kanssa samaan liikennejärjestelmään helpottaisi ihmisten liikkumista alueella ja vahvistaisi Järvenpään elinvoimaa. Järvenpää on pinta-alaltaan pieni ja kaupunkirakenteeltaan tiivis kaupunki, joten edellytykset paremmalle joukkoliikenteelle ovat olemassa ja niitä ei ole tällä hetkellä täysimääräisesti hyödynnetty.

HSL:een kuuluminen vaikuttaisi järvenpääläisten joukkoliikenteen lippuhintoihin eri tavoin. Se madaltaisi joukkoliikenteen lippujen hintoja merkittävästi niille järvenpääläisille, jotka tarvitsevat HSL-alueella muitakin kulkuvälineitä kuin junaa. Sen sijaan pelkkää junaa tarvitsevien sekä eläkeläisten hinnat nousisivat.

Joukkoliikenteen linjaverkosto ja vuorovälien tiheys ovat erittäin tärkeitä joukkoliikenteen käytettävyydelle. Jos bussi kulkee itselle sopimattomina aikoina ja ei vie ihan perille asti, on helpompi mennä matka autolla. Myös lippu- ja reittijärjestelmällä on suuri merkitys joukkoliikenteen käytettävyydelle. Näissä asioissa Järvenpäällä on paljon kehitettävää. Nykyinen linja-autojen vuoroväli on harva ja aikataulut sekä maksutavat eivät ole laajasti kaupunkilaisten tiedossa.

HSL toisi yhtenäisen lippu- ja reittijärjestelmän ja ratkaisi osan Järvenpään nykyiseen joukkoliikenteeseen liittyvistä ongelmista. Päätöksenteko HSL:ssä ja erityisesti Järvenpään pienet vaikutusmahdollisuudet HSL:n sisällä kuitenkin huolestuttavat ryhmäämme. Äänivalta HSL:n päätöksentekoelimissä jaetaan asukaslukujen mukaisesti ja Järvenpäällä ei olisi HSL:ssä juurikaan todellista päätösvaltaa lippujen hintoihin, linjoihin tai niiden vuoroväleihin. HSL:een liittyminen ei siis välttämättä toisi nykyistä tiheämpää sisäistä liikennettä. HSL:n hallitus päättää nimittäin muun muassa kaupunkien sisäisistä linjoista, kaupunkia kuullen. HSL:een liittyessämme ulkoistaisimme siis samalla päätäntävallan Järvenpään sisäisestä liikenteestä HSL:lle.

Myös kustannukset huolestuttavat ryhmäämme. HSL olisi jo tulevana vuonna moninkertaisesti kalliimpi kuin nykyinen sisäinen liikenteemme. HSL:n tapa laskuttaa infran investointikustannukset kaikilta HSL:n jäsenkunnilta tuo kasvavaa hintapainetta kuntaosuuksiin. Käytämme ensi vuodesta alkaen sisäiseen liikenteeseemme noin 715 000 euroa vuodessa. HSL:een kuulumisen on arvioitu maksavan Järvenpäälle jäsenyyden alussa n. 1,85 miljoonaa euroa nykyistä joukkoliikennejärjestelmäämme enemmän. HSL:n kuntaosuusmaksujen odotetaan kuitenkin kasvavan tulevina vuosina ja Järvenpään osuuden on arvioitu olevan 5-6 miljoonaa euroa vuoteen 2035 mennessä. Kalliimpi hinta ei sinänsä olisi ongelma, jos rahalle saataisiin vastineeksi tiheämmät liikennevuorot, toimiva lippujärjestelmä ja selkeä reittiopas. Tämänhetkisten tietojen perusteella, hyödyt eivät näytä tällä hetkellä olevan riittävän suuria liittymismaksuun nähden. Nousevat kustannukset yhdistettynä Järvenpään heikkoihin vaikutusmahdollisuuksiin HSL:n sisällä toisivat Järvenpään tulevaisuuden taloussuunnitteluun lisäksi epätoivottuja haasteita ja ennakoimattomuutta.

HSL:een liittyminen vaatisi liittymisvuonna noin 0,2 %-yksikön veronkorotuksen. Tällä valtuustokaudella valtuuston enemmistö ei ole suostunut veronkorotuksiin missään tilanteessa. Olemme leikanneet viime vuosina miljoonia järvenpääläisille tärkeistä palveluista. Olemme suurentaneet opetuksen ja kasvatuksen ryhmäkokoja, vähentäneet koulujen henkilökuntaa, siirtäneet investointeja, nostaneet asiakasmaksuja, myyneet kulttuurihistoriallisesti tärkeitä rakennuksia ja kaavoittaneet asukkaille tärkeitä lähialueita. Lisäksi meillä on aiempien vuosien leikkauksia vielä toteuttamatta. Ryhmämme pitää valtuustokauden aiempien päätösten perusteella erittäin epätodennäköisenä, että veronkorotus HSL:een liittymisen takia hyväksyttäisiin valtuustossa. Tarvittavan summan leikkaaminen muista palveluista jo aiemmin tehtyjen ja päätettyjen leikkausten päälle ei ryhmämme mielestä ole mahdollista.

Järvenpään nykyinen joukkoliikennetilanne ei ole hyvä. Lippuhinta on edullinen, mutta linjojen vuoroväli on harva. Myös tietoisuus linjojen reiteistä ja aikataulusta on heikko. Toisaalta, ei tähän ole paljon rahaakaan käytetty. Kaupungin säästötoimet on vaikuttaneet myös sisäisen liikenteen linjoihin ja junaliikenne on meille toistaiseksi ilmaista. Junaliikenteen hinta voi olla ihan toinen lähijunaliikenteen kilpailutuksen jälkeen vuonna 2031. HSL:een liittymisen sijasta, voisimme kehittää omaa sisäistä liikennettämme ja arvioida tilannetta uudelleen, mikäli asiassa tulee muutoksia tai viimeistään vuonna 2030.  Joukkoliikenteen kustannusten tulisi olla linjassa saadun palvelutason kanssa. Järvenpää on mainittu HSL:n perussopimuksessa, joten pystymme liittymään siihen myös myöhemmin.

Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä kannattaa HSL-selvityksen merkitsemistä tässä vaiheessa tiedoksi.